Tuesday, April 21, 2009

Tilam & Bantal : Dugaan Alam Pertunangan.

Lepas baca kat blog Diah, Dayu dan Hidd pasal dugaan alam pertunangan, tiba-tiba teringat satu lagi email yang pernah dapat daripada En. Shuth Maskahwin.com. Best kan dia ni? Banyak betul info aku dapat sejak beli e-book Maskahwin yang Hilang tu.

Nak panjangkan lagi ilmu yang ada, macam biasa aku kongsi kat sini. Yang baik kita jadikan tauladan, yang buruk kita jadikan sempadan, gitu. Ini pun sekadar pandangan peribadi beliau. Terpulanglah pada penerimaan masing-masing, ok.

Mempersembahkan...


Kali ini saya ingin berkongsi dengan anda tentang perihal dugaan di alam pertunangan.

Kata orang, alam pertunangan ini banyak dugaannya, dan ini sering membuatkan ramai yang tertanya-tanya, apakah dan bagaimanakah bentuk dugaan-dugaan yang mungkin terpaksa dilalui itu?

Sewaktu sebelum saya bertunang dahulu, saya membayangkan dugaan itu akan datang dari pihak ketiga. Sama ada, orang lain yang tiba-tiba muncul menganggu perhubungan pertunangan kami. Ataupun dugaan daripada pihak keluarga seperti ibu, bapa, atuk, nenek, atau sedara-mara yang mungkin tidak berpuas hati dengan ikatan pertunangan kami.

Namun begitu, sangkaan saya itu sedikit meleset.
Sebenarnya, ujian & dugaan terbesar yang wujud di alam pertunangan bukanlah berpunca daripada orang atau pihak lain tetapi, dugaan yang terbesar biasanya adalah berpunca dari dalam diri kita sendiri.

Antara dugaan yang terbesar sewaktu di alam pertunangan ini adalah dugaan melawan hawa nafsu yang semakin melonjok-lonjak. Maklumlah, orang kata, apabila sudah bertunang ini, sebelah kaki dah melangkah ke alam rumahtangga.

Namun begitu, apa yang perlu kita faham, ikatan pertunangan tidak lagi menghalalkan apa-apa pun antara lelaki dan perempuan.

Sudah bertunang, tidak bermaksud anda sudah boleh berdua-duaan di tempat yang sunyi.
Sudah bertunang juga tidak bermaksud anda sudah boleh bertepuk tampar, bercium-ciuman atau pun berpeluk-pelukan di khalayak ramai.

Ramai pasangan bertunang yang terkeliru tentang hal ini.
Pada pendapat mereka, "Alah.. kan dah tunang, apa salahnya?"
Ops!.. anda sudah silap..
Ia sememangnya sesuatu yang salah!

Tujuan saya memberitahu anda hal ini adalah kerana ingin menyedarkan anda, bahawa dugaan alam pertunangan itu sebenarnya bukan sahaja datang dari luar, tetapi ia juga boleh datang dari dalam diri anda sendiri.

Jadi, bersiap-sedialah!
Sama ada dari segi kekuatan iman mahupun kekuatan kewangan.
Kalau kuat kewangan, insyallah tempoh pertunangan itu dapat dipendekkan, sekaligus dapat mengurangkan dugaan-dugaan tersebut.

Yerla, duit semua dah cukup, buat apa nak tangguh-tangguh lagi yer tak? kahwin je terus, habis cerita! Insyallah tenang sedikit hati yang sedang bergelora itu.

Jadi, jaga iman anda dan jagalah ikatan pertunangan anda.
Jangan tension-tension dan banyakkan berdoa memohon Allah.
Permudahkan segala urusan dan perjalanan hidup anda untuk menuju gerbang perkahwinan.


Dah kahwin, nak buat aksi lebih ganas daripada ni pun tak apa :p



IsuBUMPERkahwin : Tu perspektif daripada pihak lelaki. Mungkin kita yang perempuan ni banyak fikir dugaan dari sudut lain kot sampai terlepas pandang pasal dugaan yang satu ni. Dalam Islam pun dah beritahu, nafsu lelaki tu hanya satu dan kamu tahulah apa dia, kan? Sendiri mau ingat :D

9 comments:

  1. btul2. personally, hanie akan rasa, sgtttt sensitif & cepat terasa! itu tak kene,ini tak kene. hal kecik pun bole dibesar2kan :D Haihh..rasa nak cepat2kan masa tu berlalu :D

    ReplyDelete
  2. ya betull!! dugaan bkn dtg ari org luar. tp diri kite sendiri (dan setan2 di atas kepala). sbb tu org2 tua ckp... dh tunang jgn asek kuar.

    rasenye kan... time tunang la kena enjoice sepenuhnya zaman bujang. dh kawen, nganga la xdpt nk wat lagi benda2 tu. aaaaaa *nganga*

    ReplyDelete
  3. thanx so much for the reminder! lupa bahagian tu. min pun sama je dok pk dugaan tu dr pihak ketiga je. terlupa byk lagi dugaan2 lain. *sabar*

    ReplyDelete
  4. sangat setuju. ujian paling besar adalah dari sendiri. ada juga yang tiba2 rasa tak ready nak jadi isteri atau tiba2 tak nak kawen. itu juga salah satu dugaan. sebab syaitan ni sangatla tak suka bila manusia nak buat benda baik. jadi dia cuba kacau biar permulaannya tak baik.

    ReplyDelete
  5. ermhh so far x rs pape.. rs same cm alam couple2..hehehehhehe

    ReplyDelete
  6. xeea...say pon mahu juga aksi ganas itu...

    yupe..dugaan dtg dr dlm diri kite...hanya kite yg mengawalnya.. ;D

    ReplyDelete
  7. hanie :
    tang sensitif tu pun satu hal. buat itu tak kena, ini tak kena. sikit2 nak terasa kan, awak? huu

    fizz :
    tu lah. kdg2 kita tak sedar. benda2 tu sume dtg dr diri sendiri. kdg2 ckp org2 tua, mmg banyak betulnya.

    jasmin :
    dugaan dtg bila2 masa je kan, awak? bukan masa bertunang je.

    nies :
    teringat sy dulu pernah rasa mcm tanak kawen tiba2. byk sgt perselisihan faham dgn tunang, dengan keluarga. dugaan jugak tu. nak kena byk sabar & tolak ansur. huu

    farhanna :
    mungkin kite tak rasa, tapi pasangan kita belum tentu. lelaki lain, awak. heeee

    anil :
    heippp! org belum kawen diam2 je. simpan dulu aksi2 ganas tu nanti ye, awak. kumpul tenaga :p

    ReplyDelete
  8. bertunang tak semestinya jadi kawin kan?
    so simpan apa yang perlu disimpan utk suami yang sah sahaja :)



    nasib baik saya dulu x besar dugaan bertunang..

    ReplyDelete
  9. ungu violet,

    betul betul betul
    kalau semua dah bagi dulu, hilang pulak nikmat perkahwinan nanti. :)

    ReplyDelete