Monday, January 5, 2009

Macam mana nak tau kita dah bersedia ke belum?

Bila sebut pasal kahwin, kepala kita ni mesti ligat berfikir pasal tema perkahwinan; nak ala moden ke, tradisional ke, english white ke, jawa ke atau macam-macam lagi lah tema pilihan yang ada.


Paling tidak pun, mesti dah sibuk fikir pasal fesyen baju pengantin yang nak dipakai nanti. Cenderahati untuk tetamu lagi. Pendek kata, macam-macam hal lah yang perlu difikir pasal kahwin ni.


Dah nama pun raja sehari, kan. Mesti la kita nak hari tu jadi yang paling bermakna dan bersejarah buat kita. Paling tidak pun, yang memuaskan hati sendiri dan takkan rasa menyesal bila dah sudah nanti.


Takkan nak kahwin lagi sekali, kan?


Dalam pada kita sibuk fikir hal-hal macam yang kat atas tadi, orang kita selalu terlepas pandang pada hal-hal yang utama. Perkara asas dalam perkahwinan. Yang kadang-kadang, kita macam buat tak peduli je. Bila dah nak dekat hari majlis nya, baru lah nak terkedek-kedek nak siapkan diri dengan perkara-perkara asas ni.



Perkara asas pertama : Persiapan dan persediaan diri.

Kalau tanya diri sendiri, memang sampai bila-bila pun kita masih belum bersedia nak bergelar suami-isteri. Ada saja alasan nak diberi. Tak cukup duit lah. Tak cukup umur lagi. Belum puas enjoy. Baru nak kenal. Tak sedia nak pikul tanggungjawab. Dan macam-macam lagi.


Sebab berkahwin ni bukannya macam main pondok-pondok masa kecik-kecik dulu. Main kipas pengantin pakai daun, duduk atas kerusi kecik, buat bunyik kompang sendirik, pastu terus dapat anak kalau tido dekat-dekat.


Banyak tanggungjawab yang dah tunggu sebaik saja lafaz, "Aku terima nikah si polan bt si polan dengan mas kahwinnya sekian ringgit tunai...." dan diikuti dengan "Sah."


Bagi lelaki, dosa pahala isteri, dah berpindah ke bahu dia pulak. Dah jadi tanggungan seumur hidup. Nak-nak pulak kalau dia tu anak sulung. Kebajikan keluarga sendiri dan sebelah mertua pun jatuh kat bahu dia. Berat tuh.


Kena siapkan diri sejak dari sebelum berkahwin lagi dari segi mental dan fizikal. Kena faham yang isteri tu bukan milik dia seorang. Kena jugak faham yang dia tak boleh melebihkan isteri berbanding ibu sendiri sebab syurga dia masih terletak di bawah telapak kaki ibu. Paling penting, kena seimbangkan antara keluarga sendiri dan sebelah mertua. Tak boleh berat sebelah.


Bagi perempuan pulak, syurga dia dah berpindah ke telapak kaki suami. Perlu taat dan patuh terhadap suami. Cuba melayan suami dengan sebaik mungkin. Jaga maruah diri untuk suami. Perlu faham yang kini setiap keputusan perlu dibincangkan dulu. Tak boleh buat sesuka hati macam dulu. Perlu jugak faham dah punya dua keluarga yang perlu dilayan sama rata.


Jangan ingat benda-benda ni semudah yang disangka. Kalau kita tak betul-betul bersedia, alamatnya boleh jadik huru-hara.


Dinasihatkan agar masa dalam tempoh bertunang tu, pergilah ziarah keluarga bakal mertua. Kenal-kenal dulu adik-beradiknya. Faham dulu ibu dan bapanya. Cuba belajar sikit-sikit adat resam di tempatnya. Takde lah nanti macam terkena kejutan budaya.



Perkara asas kedua : Fizikal.

Selain mempersiapkan diri dari segi mental untuk memikul tanggungjawab dan sebagainya, dari segi fizikal pun penting jugak. Tapi itu bukan bermakna, yang berkulit gelap, siang malam bantai guna krim pencerah muka semata-mata nak nampak cerah masa di hari persandingan. Silap hari bulan, tersalah guna produk, bukan makin cerah, berbelang-belang pulak jadik nya.


Apa yang perlu dilakukan hanyalah menjadikan diri kita yang seadanya itu berada dalam keadaan terbaik pada hari bersejarah nanti. Jaga kesihatan sebaiknya. Jangan macam aku. Boleh pulak kena chiikugunya masa dekat-dekat nak kahwin ari tu. Habis masa bersanding, sakit sendi-sendi semua.


Jaga jugak pemakanan. Tak nak lah nanti ada bahagian-bahagian yang tak cantik dipandang bila sarung kebaya. Satu lagi, tak payah lah susah payah nak makan tongkat ali lah, minum kopi jantan lah. Dah banyak sangat yang menipu. Tak baik untuk kesihatan dalam jangka masa panjang. Cukuplah dengan mengamalkan senaman asas yang baik untuk jaga stamina dan kesihatan tubuh secara luaran dan dalaman. Itu lebih selamat.


Kalau ada petua orang-orang tua yang elok untuk diamalkan, buatlah. Contohnya, elakkan berjumpa dengan bakal suami atau isteri dalam tempoh masa 40 hari sebelum majlis, hilang seri katanya.


Sebenarnya, petua ni ada jugak rasionalnya, kalau dah lama kita tak jumpa pasangan kita, mesti la rasa rindu tu membara-bara, kan? Secara tak langsung, bila nampak je muka si dia pada hari kejadian, nak-nak pulak dia nampak segak dan jelita, mesti lah kita rasa teruja, melompat-lompat dalam hati sebab suka, perasaan nih la yang akan terpancar kat muka. Itulah 'seri' yang dimaksudkan oleh orang tua kita.


Tips : Minum air putih banyak-banyak, jangan mandi laut dan jangan buat facial dalam tempoh masa 2-3 minggu nak dekat majlis. Nanti bengkak dan merah-merah muka. Susah pulak kerja mak andam. Bagi yang lelaki pulak, elak gunting rambut sehari sebelum majlis. Potonglah 2-3 minggu sebelum. Biar rambut tu panjang sikit. Nampak natural.



Perkara asas ketiga : Budget, mas kahwin dan wang hantaran.

Ini jugak benda penting. Budget perkahwinan. Tetapkan awal-awal jenis perkahwinan macam mana yang kita impikan. Siapa yang kita nak jemput. Nak katering ke atau masak sendiri.


Kalau yang kecil-kecilan, dihadiri oleh keluarga dan kenalan terdekat je, budget tu lebih kurang sama macam kita nak buat kenduri kesyukuran atau potong jambul je. Kalau yang sederhana tapi meriah macam aku, yang jemput keluarga, ipar duai, kawan sekolah, kawan matrik, kawan universiti, kawan abah, kawan mak, kawan adik-adik dan orang sekampung, berhabis jugak lah dalam 20 - 30 ribu untuk sebelah pihak je. Kalau nak stok-stok yang macam artis pulak, tak tahu lah pulak habis sampai berapa. Mau nak kena gadai rumah dan kereta.


Walau apa pun, kalau boleh, cuba elakkan buat pinjaman atau dengan kata lain berhutang untuk kahwin. Perkahwinan ni untuk memudahkan kita, menghalalkan hubungan, bukannya untuk menyusahkan sampai terpaksa meminjam di sana-sini. Macam kes kahwin artis kita. Pinjam sampai 30 ribu untuk bayar duit hantaran diri sendiri. Belum masuk hutang nak anjurkan majlis besar-besaran kat hotel 5 bintang. Bila bercerai, habis terbongkar kat satu Malaysia, yang dia berkahwin bagai nak rak tu dulu, semua hutang je.


Pasal mas kahwin dan hantaran pulak. Seperti kita sedia maklum, apa yang wajib untuk nikah hanyalah mas kahwin. Ikutlah berapa nilai yang dah ditetapkan oleh setiap negeri. Tapi, kalau si suami nak bagi lebih pun, apa salahnya. Itu hadiah dari dia untuk isterinya. Pasal hantaran pulak, ini lah yang selalu sangat digembar-gemburkan oleh orang kita. Teringat masa aku bertunang dulu, sibuk je semua orang nak tahu berapa jumlah hantaran aku. Sampai ke makcik-pakcik setaman pun sibuk nak tahu. Padahal, hantaran ni kalau takde pun takpe.


Hantaran adalah duit belanja yang diberi oleh pihak lelaki untuk meringankan perbelanjaan majlis di sebelah pihak perempuan. Kalau ikut konsep sebenarnya, jumlah duit hantaran ni hanya boleh ditetapkan oleh pihak lelaki. Ataupun hasil perbincangan yang dah dipersetujui antara pengantin lelaki dan perempuan. Sebab ia dikira sebagai hadiah jugak. Tapi, bukan milik pengantin perempuan sepenuhnya. Ikut budi bicara keluarga masing-masing macam mana.


Tapi, orang kita zaman sekarang ni, dengan muka temboknya, pihak perempuan awal-awal dah tetapkan jumlah hantaran yang perlu ditanggung oleh pengantin lelaki. Siap dengan bangganya dicanang kat satu kampung. Sewajarnya, jumlah hantaran tu biarlah jadi rahsia antara pengantin dan keluarga sahaja. Dan kalau boleh, jumlahnya jangan lah sampai membebankan pihak lelaki. Kita nak satukan dua hati, bukannya nak biarkan pihak yang satu lagi tu hari-hari ikat perut makan megi.


Mungkin akan buat satu entri khas pasal budget lagi nanti.



Perkara asas keempat : Kursus perkahwinan.

Ini pun kita selalu sambil lewa je. Dah sibuk-sibuk tempah baju semua, lupa pulak nak pergi kursus kahwin. Nak ambil kursus kahwin pun, pastikan daripada pihak yang bertauliah. Pastikan jugak sijil tu, ada cop pejabat agama di mana kursus tu diambil. Kalau tak, dikira macam tak sah la sijil kursus kahwin tu nanti. Terpaksa lah duduk pagi sampai petang dengar 5-6 sesi ceramah lagi.


Sediakan diri dengan ilmu rumahtangga macam tauhid, munakahat, ibadat, pengurusan ekonomi, pendidikan seks, perancangan keluarga dan sebagainya. Bagi bakal pengantin yang berasal dari Johor macam aku, pergi carik balik kitab Mutaa'al Badrin takpun buku Kafa ke, hafal lah apa yang patut, sebab ada interview masa nak mohon surat nikah nanti.


Soalan apa yang ditanya?

Macam-macam lah jugak. Asasnya, kena mengucap dua kalimah syahadah, baca doa qunut, tahiyat akhir, niat mandi wajib, perkara-perkara yang menyebabkan mandi wajib dan sebagainya. Soalan kebanyakannya perkara asas je. Yang dah biasa kita amalkan. Tapi, kalau tak bersedia, mau kantoi jugak nanti.



Perkara asas kelima : Ujian HIV.

Baru je diumumkan beberapa minggu lalu. Semua bakal pengantin diwajibkan ambil ujian HIV sebelum memohon untuk bernikah. Ingat ye, takde surat doktor ni, tak boleh nikah. Lain lah kalau kamu nak kahwin kat Siam secara senyap-senyap dan hanya beritahu keluarga 8 bulan kemudian.


Ujian ni bukan bertujuan untuk menghalang cinta antara orang yang ada HIV dengan yang sihat wal'afiat. Tapi, untuk kita tak rasa macam tertipu kalau ditakdirkan bakal suami atau isteri kita tu tak beritahu yang dia ada HIV. Ia juga untuk mengelakkan kelahiran lebih ramai lagi umat menghidapi penyakit yang tiada ubatnya ni. Tapi, tak bermakna kamu tak boleh kahwin kalau kamu atau pasangan ada HIV, cuma pandai-pandai lah jaga diri.



Perkara asas keenam : Give and take.

Ini yang paling penting. Antara bakal pengantin lelaki dan perempuan, mesti sentiasa memberi sokongan antara satu sama lain. Sokongan ni meliputi dari segi moral, kewangan, fizikal, tenaga dan sebagainya lah.


Buat yang lelaki, jangan bebankan pasangan kamu dengan segala macam urusan perkahwinan. Dia lah yang carik mak andam, dia lah yang buat kad, dia lah yang beli cenderahati, dia lah yang tempah baju. Walaupun kamu dah sokong dalam bentuk kewangan, buah fikiran dan cadangan dari kamu masih diperlukan. Kalau dia pilih fesyen baju, tanya kamu, cantik ke tak, beritahu pendapat kamu. Jangan sekali-kali jawab, "Suka hati you lah. Ok lah kot. Tak tau lah." Yang nak kahwin, kamu berdua. Bukan dia seorang je.


Sokonglah bakal pengantin perempuan kamu dengan sepenuh hati. Sebolehnya, kalau mampu, cuba penuhi kehendak dan impian perkahwinannya. Jangan sekali-kali pandang remeh terhadap segala usaha yang dilakukannya untuk perkahwinan kamu berdua. Hatta, kamu rasa, tuala kecik sebagai cenderahati untuk tetamu tu, kalau takde pun takpe.


Perlu diingat, perempuan ni, sangat particular when it comes to wedding. Semua benda-benda kecik dia nampak, dia nak, sebab dia rasa macam penting. Sebab tu lah, pasangannya seorang lelaki. Yang boleh seimbangkan antara kehendak dan keperluan seorang perempuan.


Lagi satu, jangan terkejut pulak kalau-kalau, dah makin dekat dengan majlis, pasangan kamu asyik marah-marah, tertekan dan bad mood je. Sebab persiapan perkahwinan memang betul-betul menstresskan seorang wanita. Sampaikan kitaran haid pun boleh jadik tak menentu. Sebab orang perempuan ni, semua benda dia nak fikir sendiri. Masa ni lah, sokongan kamu, si pengantin lelaki adalah sangat penting.


Bagi yang perempuan pulak, jangan susahkan bakal suami dengan mintak itu dan ini. Kesian dia, hampir jadi gila sebab nak turutkan impian perkahwinan ala cinderella kamu tu. Berpada-padalah kalau nak meminta pun. Ikut kemampuan dia. Lagi bagus, kalau benda-benda yang kamu boleh buat sendiri, tak perlu upah orang atau beli kat kedai, cubalah usahakan sendiri. Ia lebih bermakna buat pasangan kamu. Dia akan hargai setiap titik peluh kamu untuk jadikan majlis perkahwinan kamu sempurna.


*****


Pokok pangkalnya, belajarlah berkongsi dengan pasangan.


Tak kiralah dari apa segi pun.


Harta-benda, kewangan, perasaan, citarasa, kasih sayang dan sokongan.


Kalau kamu dah sedia berkongsi apa saja dengan orang lain, dah maju selangkah lah tu. Barulah boleh fikir hal-hal lain pasal perkahwinan. Boleh dah nak fikir warna tema apa yang sesuai.


Sebab itu lah asas perkongsian hidup yang akan kita lalui selepas berkahwin nanti. Bukannya baju perkahwinan ala Erra Fazira kamu ataupun warna tema yang kamu sibuk-sibuk fikir tu. Semua perkara dalam bentuk material ni hanya akan digunakan masa majlis perkahwinan satu hari tu je la. Hari-hari seterusnya, asas ilmu rumahtangga inilah yang akan kamu guna sampai bila-bila.



Isu BUMPER Kahwin : Mungkin ada jugak kamu di luar sana nak berkongsi tentang perkara asas perkahwinan yang lain. Silakan. Pendapat kamu amat dialu-alukan.

9 comments:

  1. ooo...keja kau kat ofis layan tenet jak ar..kelak ku report kat bos kau..hehe

    cute juak biak ya...salam eh...

    ReplyDelete
  2. opppsss...sorry, tersalah tempat komen...ingatkan space florence tadi...hehe...(mesti ko ketawa berdekah-dekah kat aku pas ni)

    ReplyDelete
  3. panjang lebar kamu bagi nasihat
    mmg berguna
    kata org dah ada pengalaman kan
    kat johor mmg ada interview ke
    ingat org main2 je kata before ni
    time nak amik sijil nikah ke time kita nak antar borang tu xeea??
    kena mengadap buku kafa balik ni
    mutaal badrin kaler biru tu ntah mana entah gi nyer
    bdk2 skrg mana pakai lg kitab tu

    ReplyDelete
  4. hihihi...sgt menarik entry nih.... rajin je aku bace di kala aku bohsan di ofis.... nati aku bohsan2 aku share cite eh....

    kt Johor mmg ade interview time nk submit borg... ritu saye pn kene gak... org kata klu bakal kite yg dr negeri lain ade follow mase kite nk submit borg tu...die pn akan dipggil sekali... :P

    tak tau la daerah lain... tp ade 5 bab je....1 bab satu soklan...
    tak ingt ape die punye bab...just ingt soklan die jek.... hihihi... cuz time tuh bole plak jwb merepek kat pej agama tuh...huhuhu.....

    ReplyDelete
  5. alhussaini : adakah kamu sdg high? hahahahahahaha (ketawa dekah2 sambil guling atas lantai)


    dayu :share ape yg patut je. kite pun bukan bagus sgt pun.

    ada. bkn main2 tau. one-to-one interview. die interview mase nak anta borang tu lah. study yg basic2 je. dayu boleh! hehehe

    ReplyDelete
  6. dyh : ape soalan ko kena. share kat sini. maybe ade org nak tau gak.

    ReplyDelete
  7. Ape soklan nye….
    Ade lime bab…tak ingt ape…
    Tp soklan yg aku kene soal mase tuh….

    1- mengucap 2 kalimah syahadah

    2- bace doa qunut (mase nih aku tgh lampu merah…so tak kene la…)

    3- niat solat asar (bile dah menggelabah…smpi tersalah plak tang “…arba’a rakaatin….errr…rak’ataini…”)

    4- rukun nikah (time ni dgn confident nye aku kata rukun nikah ade 4...aku tak tau kenape la mamai sgt...hihihi...sbb nye pergi sekali kan point ‘suami/isteri... Yg sebenarnye 5..... 1.suami | 2.isteri | 3.wali | 4.saksi | 5. akad)

    5- tanggungjawab seorg isteri (die tanye lebey kurg je….tp yg first aku jawab…taat pada suami…dan2 tu jugak die sound….bihtu kamu tak taat pada Tuhan ke…. Senyum kambing la aku kat situ… =D so jgn lupe…tggung jwab kite yg 1st..taat pada Tuhan…then baru taat pada suami....)

    ReplyDelete
  8. oh saya sangat suker entry ney walaupon dh berabuk saya tetap suker..;p..nice to meet u..;)

    ReplyDelete
  9. erm..suke sgt2 baca entry ni..tersenyum sorg2..byk jugak yg kena di pikirkan sebelum kahwin yek? ntahlah,time sy nanti maybe sy akan refer semula kt entry ni kot..

    ReplyDelete