Wednesday, January 13, 2010

Tilam & Bantal : Petua Rumah Tangga Bahagia.

Lama jugak tak tulis entri pasal Slot Tilam & Bantal, kan? Teringat pulak masa aku menganggur dulu, kemain gigih lagi tengok slot tu kat cerita Wanita Hari Ini tiap hari Jumaat. Sekarang ni, takde makna dah nak duduk menghadap TV macam dulu, silap haribulan, TV yang tengok aku, adalah. heh.


Ni, hah. Beberapa tips dari mana entah aku pernah baca. Macam best jugak lah untuk dikongsi bersama pembaca setia Isu BUMPER Kahwin semua. Ayuh, mulakan!


IMG_0145

Petua rumah tangga bahagia; jangan merajuk lama-lama :p


1. Berbicara dengan lemah lembut.

Panggil dengan panggilan kesayangan dan mesra. Takkan kucing je yang ada panggilan manja, kot? Islam sendiri mengharamkan isteri memanggil suami dengan nama nya. Seelok-eloknya,panggil ‘Abang’ ke, ‘Darling’ ke, sejuk sikit hati bila dia dengar, kan. Selain tu, pandanglah suami/isteri dengan penuh kasih sayang setiap kali berbicara.


2. Membersihkan diri.

Jaga penampilan diri dan sentiasa bersih, berhias dan memakai wangi-wangian terhadap pasangan. Ini tak, bila duduk rumah, menghadap suami, tepek bedak sejuk 24 jam. Yang suami pulak, dengan kain pelekat dan baju Pagoda siang malam. Selain tu, jadikan kamar tidur tempat yang peribadi, bersih, harum dan romantik. Barulah boleh melayari masa yang menyenangkan bersama pasangan.


3. Jujur dan amanah.

Jangan memandang rendah pada pasangan, saling mengalah dan memaafkan. Paling penting, hargai kelebihan pasangan. Kalau ada kekurangan, jangan sekali-kali dedahkan kepada pengetahuan orang lain. Simpan je lah untuk diri sendiri. Anggap ia sebagai sesuatu yang istimewa sebab hanya kamu dan pasangan saja yang tahu.


4. Kerja rumah tu memang kerja isteri?

Mentaliti ni lah yang perlu dibuang jauh-jauh dalam minda seorang suami. Suami isteri perlu bekerjasama dalam melakukan kerja rumah dan berusaha meringankan beban kerja pasangan. Paling penting, jangan sekali-kali mencela hasil masakan isteri. Kemain lagi dia berpeluh sakan masak kat dapur, datang suami, sedap je komplen itu ini. Tegurlah dengan cara berhemah. Elakkan juga membandingkan pasangan dengan orang lain. Tak kiralah, dengan sepupu kita ke, dengan kekasih lama ke. Buruk padahnya.


5. Selalu romantis.

Apa salahnya selalu berpegangan tangan, bergurau senda, saling membelai kerana dengan cara ini, pasangan akan merasai dirinya sentiasa diperlukan. Ya lah, dengan kita je lah pasangan boleh buat semua ni, kan. Nak bermanja, mengada sikit. Layankan je lah, apa salahnya. Bukan orang lain pun.


6. Peruntukkan masa bersama.

Masa khusus untuk pasangan sahaja TANPA gangguan mana-mana pihak lain. Seperti makan malam berdua misalnya, solat berjemaah, bersiar-siar, takpun main PS2 sama-sama. Tak kiralah, asalkan bersama.


7. Saling mengingati.

Setiasa menasihati antara satu sama lain. Cuba perbaiki diri dan pasangan ke arah yang lebih baik. Apabila berjauhan, saling mendoakan dan merindui. Pastikan pasangan sentiasa berasa dekat dengan kita tak kiralah walau berapa ribu batu pun terpisah jauhnya.


Cukuplah 7 tips untuk sama-sama kita hayati dan amalkan. Banyak-banyak kang tak terbuat pulak :p Kalau ada lagi tips best-best yang aku jumpa, gerenti aku tepek kat sini nanti.


DSC_4605

Selamat menuju puncak bahagia.

:)



Isu BUMPER Kahwin : Lama dah tak dating dengan suami peliharaan.

2 comments:

  1. suami peliharaan?? hehe.. comelnye...

    ReplyDelete
  2. Hi... Looking ways to market your blog? try this: http://bit.ly/instantvisitors

    ReplyDelete